“Het is zeer belangrijk om er op dit moment voor alle stakeholders te zijn”

Door de huidige lockdown krijgen winkelgebieden enorme klappen. Alle stakeholders moeten goed samenwerken om deze crisis boven te blijven. Geen eenvoudige opgave. Een centrummanager kan juist in deze tijd waardvol zijn. Wij gingen in gesprek met Geert te Velde, centrummanager Veendam maar ook Bedum, Uithuizen en Winsum, over de uitdagingen die deze tijden met zich meebrengt en over wat hij kan betekenen voor zijn winkelgebied.

Geert te Velde

Wat houdt eigenlijk precies de rol van een centrummanager in? 
Als centrummanager ben je de schakel tussen de overheid, vastgoed en ondernemers in een winkel- of centrumgebied.  

Als centrummanager heb je meerdere rollen. Je bent strateeg, projectleider, de huismeester… Welke past het beste bij jou?   
Iedere centrummanager moet kunnen schakelen tussen alle rollen. Maar ieder persoon heeft natuurlijk zijn eigen kwaliteiten en deze moet je op een juiste manier inzetten.  De rollen die mij het beste passen zijn die van projectleider en strateeg.  

Waarom is het van belang dat een winkelgebied een centrummanager heeft? En heeft elk type winkelgebied een centrummanager nodig? 
De afgelopen jaren zijn er helaas steeds meer winkels verdwenen in Nederlandse centra. Vaak zie je dat zowel ondernemers, overheid als vastgoed allen afzonderlijk in hun visie vasthouden aan oude waarden. Het is juist dan goed om met elkaar gezamenlijk verbinding te maken en om te kijken of die oude waarden nog wel passen bij het winkel- of centrumgebied. In dit proces kan een centrummanager de rol van verbinder tussen de verschillende stakeholders op zich nemen. Zodat de snelheid en kwaliteit overeind blijft en om te werken aan een heldere (detailhandels)visie, missie en strategisch plan. De impact van de corona en de huidige lockdown op centrum- en winkelgebieden is groot. Ik adviseer deze gebieden om goed na te denken hoe zij georganiseerd zijn. Dat is geen gemakkelijke opgave en ook daarin kan een centrummanager heel waardevol zijn. Met name omdat iedere stakeholder in een winkel- of centrumgebied een eigen, en soms tegenstrijdig, belang heeft. 

Wat is nu de grootste uitdaging voor iedere centrummanager?  
De grootste uitdaging die centrummanagers hebben is het ontwikkelen van een heldere visie die als het ware als een kameleon met de huidige situatie meebeweegt. Gekeken naar de huidige situatie veranderen de belangen en behoeften van iedere stakeholder binnen een winkel- of centrumgebied. Het in contact blijven en het verbinden van alle stakeholders voor juist die heldere visie is nu van essentieel belang. Ondernemers zullen ook moeten kijken naar een ander verdienmodel. De stap naar digitalisering is hierin ook van groot belang. En hoe willen we als winkelgebied collectief online zichtbaar zijn? Een andere uitdaging is het blijvend werken aan de identiteit van het winkelgebied. Voor de consument moet dit een prettig verblijfsgebied zijn, meer dan een opsomming van winkels. De vragen die iedere winkelgebied zou moeten beantwoorden zijn: wat zijn de onderscheidende en toegevoegde waarde van dit winkelgebied? En welke sociale meerwaarde biedt dit gebied haar omgeving? 

Wat is je grootste uitdaging voor jouw achterban?   
Iedere belanghebbende binnen een winkelgebied heeft nu zo zijn eigen problematiek. Bij de ondernemers staan de omzetten onder druk. De vastgoedpartijen zullen op termijn steeds meer met leegstand te maken krijgen en veel gemeenten hebben het zwaar om hun begroting sluitend te krijgen. Daarnaast wordt de grootste uitdaging het loslaten van oude waarden. Deze combinatie is best wel een spannende voor deze partijen. Noodzakelijke gedragsverandering terwijl de opbrengsten en middelen achteruitgaan. Te vaak zie je dat er pas aandacht komt voor gedragsverandering als de noodzaak enorm is. Een centrummanager die kan verbinden, draagvlak creëert en een heldere, sterk onderbouwde visie en strategie uitdraagt kan daarin het verschil maken! 

Hoe kan jij je achterban op dit moment het beste ondersteunen?  
Door voor alle betrokken zichtbaar en bereikbaar te zijn. Aandacht geven is juist nu erg belangrijk. Ik doe dat door veel online meetings te organiseren. Ook voor ondernemers is het nu van belang om zichtbaar te zijn en te blijven voor klanten en gasten. Dat levert nu wellicht niet veel omzet op, maar des te meer aan goodwill. Ook is het goed om je achterban te blijven informeren over steunpakketten en alle regelingen die er zijn. 

Welke partijen moeten volgens jou antwoord hebben op de vraag: wat heeft het winkelgebied nodig voor het herstel na corona?  
Om uit deze coronacrisis te komen is samenwerking héél erg belangrijk. Hierin zie je in het land mooie voorbeelden, maar op lokaal niveau liggen hier nog enorme kansen. Juist door het niet fysiek bij elkaar kunnen zijn, bestaat de kans dat er juist verwijdering ontstaat in plaats van de verbinding. Ieder zijn verantwoordelijkheid in deze is van groot belang.  

Heb je nog tips voor andere centrummanagers? Of andere stakeholders in het winkelgebied?  
Het is een zeer moeilijke en zware tijd en dat geldt voor ons allen! Maar juist deze fase biedt ook weer kansen. Help elkaar om deze op te pakken. Alleen door samen te werken met elkaar kom je tot betere resultaten. Voor je stad of dorp, winkel- of centrumgebied, winkelstraat of je eigen onderneming. 

Delen:

Bekijk ook

Twee top MKB-ondernemers geven boost aan Blerick

2 Oktober organiseert DNWS met Kern een projectbezoek aan Venlo en Blerick. Eric Reubsaet sprak met Paul Berden (Berden Mode, Wonen & Meer) en Geert Benders (Jumbo Beej Benders) over hun recent geopende nieuwe winkels die zich naast elkaar bevinden. Een enorme boost voor het Blerickse centrum! 

Leiden in 2035: binnenstad met beste belevingsgebied van Nederland 

In Leiden moet het draaien om de totaalbeleving. "Je komt er om te winkelen, je blijft er om vanaf de grachten de stad te beleven, je gaat er naar een museum en je blijft er om te dineren" zegt centrummanager Gijs Holla. Bekijk het toekomstperspectief van Leiden voor 2035.

“Participeren kun je leren”

Hoe zet je een succesvol participatietraject in centrumgebieden op? Bewoners betrekken klinkt eenvoudig, maar waarom is dit zo belangrijk en hoe pak je dit aan? Wessel Brocken (Bureau Buhrs) deelt zijn ervaringen.