Het retailagendafestival geeft blijk van een veranderende agenda

Een terugblik door Inge Niks, lid van DNWS en KERN

De hoofdthema’s van het retailagendafestvial, georganiseerd door de Retailagenda, DNWS en KERN worden meteen duidelijk uiteengezet door Minister EZK Micky Adriaansens en voorzitter van de retailagenda Marijke van Hees tijdens de ochtendsessie. Namelijk inzetten op transformeren, digitaliseren en Human Capital. Zeker die laatste is een interessant thema in tijden van personeelskrapte in een sector goed voor 775.000 banen.

Filosoof Ad Verbrugge noemt in zijn keynote dat mensen graag van betekenis willen zijn, als aspect voor een goed leven. De deelsessie “iedereen een kans op de arbeidsmarkt” was in dit kader onmisbaar. Het gaat over ieders talent. Talent wil graag tot bloei komen. Dat gaat niet meteen over economische groei, maar over het welbehagen van de mens.

Landschapsarchitect Steven Delva gaat tijdens zijn deelsessie in op de kracht van groen als basis voor leefkwaliteit. Dat gaat verder dan een beetje groen draperen over de gevels wat hem betreft. De waarde van groen gaat over welzijn. Volgens Steven heeft de focus teveel gelegen op welvaart en mag het nu radicaal anders in de binnensteden en kernen. Natuur moet integraal onderdeel uitmaken van waardevolle plannen.

Over normen en waarden gesproken: veiligheid als basiswaarde in je winkelgebied. Welke mate van ondermijning is acceptabel in een winkelgebied? Over een schietpartij is iedereen het eens. Onacceptabel. Maar die vriendelijke man van het autoverhuurbedrijf, die altijd de ondernemersvereniging sponsort, blijkt een facilitator te zijn van criminele activiteiten. Hoe zit het dan? Het start met bewustwording van ondermijning. In deze deelsessie gaat het over beeldvorming, imago en instrumentarium. Een vak apart en voor velen nog een onontgonnen gebied. In de zaal echter volop kennis. En wederom de conclusie, de aanpak ondermijning is onlosmakelijk verbonden met florerende binnensteden en kernen.

Het retailagendafestival is doorspekt met gevarieerde voorbeelden hoe winkelcentra te verbeteren. Voor de bezoeker een walhalla ter inspiratie. Hoe kan al deze informatie toegankelijk worden voor anderen, zodat zij ook profiteren van deze kennis? Het festival geeft eens te meer aan, dat de hoeveelheid knoppen om aan te draaien onuitputtelijk is. En dat er een verschuiving plaatsvindt in het type knoppen. Een aangepaste agenda is op komst.

Een blik tussendoor op de website van de retailagenda geeft aan dat winkels samen met horeca het hart vormen van de binnensteden en kernen en zijn winkelstraat een belangrijke factor voor de aantrekkelijkheid, vitaliteit en leefbaarheid van steden en dorpen. Dit lijkt nog vooral de fysieke kant van veranderingen te raken. Het festival doet anders vermoeden.

Voor wie zijn deze veranderingen? Vroeger zouden we zeggen voor de consument of voor de klant. De binnenstad als moneymaker. Vanaf nu zeggen we: voor de mens. Het welzijn van de mens, het human capital. Daar zit de waardesprong van een waardevolle binnenstad, in al zijn inclusiviteit en met haar diversiteit. De dynamiek in zijn verschijning blijft. Geen zorgen. Dat was in de middeleeuwen al het geval toen op de pleinen werd ontmoet en werd gehandeld. Marktplaatsen zijn door de eeuwen heen aan verandering onderhevig. Transformatie is daar een uiting van. Digitalisering is daar een hulpmiddel bij. De agenda hierover staat als een huis en logischerwijs sluiten de drukbezochte deelsessies op het retailfestival hier op aan.

Het festival laat ook zien dat de agenda aan het veranderen is. Nog meer dimensies. En meer geënt op zachte of publieke waarden. Ook complexer om aan te sturen en vraagt om nog meer samenwerking en goed functionerende instituties. Zoals Verbrugge het benoemde als aspect van een goed leven: “Dat dingen werken. Dat geeft vertrouwen.”

Kortom, een veelzijdig en goedbezocht festival, wat zijn nut en noodzaak heeft bewezen. Op naar de volgende editie en tussentijds flink doorwerken door alle stakeholders om onder regie aan al die knoppen te draaien. En dan een volgend festival met de waardesprong als thema. Een waarde die verder reikt dan de economische waarde. Een sprong uitgaande van de maatschappelijke waarde van de binnensteden en kernen voor alle mensen.

Heb je een vraag of wil je sparren? Onze accountmanagers staan voor je klaar om je te helpen. Neem contact op met Johan Schomaker via 06 46 20 22 31/j.schomaker@dnws.nl of met Remco Heeren via  06 22 24 33 13r.heeren@dnws.nl.

Delen:

Bekijk ook

Hoe geef ik écht betekenis aan mijn data?

Data speelt een steeds grotere rol in de aansturing van winkelgebieden. Veel centrumgebieden worstelen met de vraag welke data echt van belang zijn, welke bron of leverancier ze het beste kunnen gebruiken en vooral hoe ze de data vervolgens kunnen benutten en toepassen. Anouk Mensen van onze kennispartner Analyzus neemt je mee in de mogelijkheden en hoe je hierin keuzes kunt maken.

Hoe aantrekkelijk zijn de pleinen in jouw centrumgebied?

Pleinen functioneren in veel gevallen als de ‘kloppende harten’ van onze samenleving. Maar hoe zorg je ervoor dat pleinen voldoende aantrekkelijk zijn? Daar is onderzoek naar gedaan!

Bewonersinitiatieven essentieel voor toekomstige winkelgebieden

Het traditionele winkelcentrum maakt plaats voor een meer dynamische plek, waar zich steeds vaker bewonersinitiatieven vestigen die toegevoegde waarde bieden. Wij spraken met Frodi Fransman (Landelijk Samenwerkingsverband Actieve bewoners) over de toenemende behoefte aan gemeenschap en voorbeelden in winkelgebieden.