Is de ALV nog van deze tijd?

De algemene ledenvergadering (ALV) wordt steeds minder populair. De opkomst is vaak bedroevend laag en organisatoren moeten steeds meer out of the box denken om leden naar de verplicht-georganiseerde bijeenkomst te trekken. Hoe is het tij te keren? Wat dacht je van een AMV: de Algemene Motivatie Vergadering. 

Je hebt het misschien wel eens meegemaakt. Vol enthousiasme ga je op weg naar de ALV, maar bij aankomst is het al een teleurstelling. De opkomst is laag en bij bespreking van de plannen gaapt de menigte je aan. De stukken zijn maar door een handjevol leden gelezen en de verwachte discussie blijft uit. Zonde, want je hoopte stappen te kunnen zetten en te stemmen – maar voor een meerderheidsstem zijn niet eens voldoende leden aanwezig. Daar zal dus weer een vervolg ALV voor ingepland moeten worden. Terug bij af.  

Ondernemerscollectieven moeten minimaal één keer per jaar verplicht een ALV organiseren waarin leden kunnen meedenken, -praten en stemmen over de toekomst en het beleid van de vereniging. Teruglopend animo voor de ALV is dan ook zorgelijk en roept vragen op over de redenen. Veelgehoorde reacties van leden zijn:  

  • Het levert me gewoon te weinig op 
  • Als ik niet ga, draait het ook wel door 
  • Ik ben te druk 
  • De inhoud sluit onvoldoende aan bij mijn interesses 

En dat terwijl er juist veel behoefte is aan steun en inspiratie, aan onderlinge verbinding en aan praktische tools en tips waarmee je als ondernemer direct én concreet aan de slag kunt. De ALV is dan ook de uitgelezen gelegenheid om die verbinding en inspiratie te vinden. Kortom, voldoende redenen om de ALV opnieuw uit te vinden en om te dopen tot de Algemene Motivatie Vergadering (AMV).   

Heerlijk, verfrissend, energiek en onderscheidend. Ik sta aan!” 

Waarom een AMV? 

De AMV is een bijzondere bijeenkomst die ondernemers activeert en zowel leerzaam als leuk is. Het is een concept van de MotivatieMakers die de concrete invulling voor de AMV verzorgen. 

Tijdens een motiverende voorstelling zetten de MotivatieMakers ondernemers ‘aan’ en gaan ze met hen van denken naar doen. Ze houden een spiegel voor en zetten deelnemers in beweging met uniek ‘EnterTrainment’: een zelfontwikkelde formule waarmee enthousiasme en inspiratie wordt geboost. Het is een krachtige mix van muziek, leren, meedoen en het beleven van magische momenten. De interactieve presentatie is laagdrempelig, energiek en zorgt ervoor dat men de volgende dag al meteen met concrete ideeën aan de slag kan. Zo kom je terug van de AMV met nieuwe ideeën, nieuwe zin, hernieuwd zelfvertrouwen en groei voor de ondernemer zélf en de onderneming.  

Hoe ziet een AMV er precies uit? 

MotivatieMakers komt langs met drie personen, te weten: René Hendriks (presentatie en activatie), Rob Zwaan (zang, gitaar en support bij interactie / presentatie) en Peter Meeuwissen (bas, zang). De voorstelling duurt circa een uur, waarin wordt stilgestaan bij:  

  • Wat is het antwoord op de uitdagende tijd van vandaag en morgen? 
  • Hoe ga je beter om met je kostbare tijd? 
  • Hoe bereik je de belangrijke doelen die verstoffen op je to do lijst?  
  • Hoe stimuleer je creativiteit en sta je versteld van jezelf? 
  • Het stretchen van je comfortzone, hoe doe je dat? 
  • Verschillende motiverende aanzetjes waarmee je van denken naar doen gaat. 

Klaar om je ALV om te dopen naar AMV? Neem contact op met rene@motivatiemakers.nl of neem een kijkje op de website: www.motivatiemakers.nl. Ook maatwerk is mogelijk.  

Delen:

Bekijk ook

Hoe aantrekkelijk zijn de pleinen in jouw centrumgebied?

Pleinen functioneren in veel gevallen als de ‘kloppende harten’ van onze samenleving. Maar hoe zorg je ervoor dat pleinen voldoende aantrekkelijk zijn? Daar is onderzoek naar gedaan!

Bewonersinitiatieven essentieel voor toekomstige winkelgebieden

Het traditionele winkelcentrum maakt plaats voor een meer dynamische plek, waar zich steeds vaker bewonersinitiatieven vestigen die toegevoegde waarde bieden. Wij spraken met Frodi Fransman (Landelijk Samenwerkingsverband Actieve bewoners) over de toenemende behoefte aan gemeenschap en voorbeelden in winkelgebieden.

Sla je slag met het Koopstromenonderzoek

Eind februari kwam het Koopstromenonderzoek Oost Nederland uit. Wij merken dat niet iedereen het Koopstromenonderzoek kent en er gebruik van maakt. Wat is het? En hoe kan je je slag hiermee slaan?