Samen klimmen naar een toekomstbestendig Duindorp Schoorl

De kleine en pittoreske Noord-Hollandse dorpjes Schoorl, Groet en Camperduin zijn door hun ligging sinds jaar en dag ook grote toeristische trekpleisters. Toch wilde het met de samenwerking tussen ondernemers al langere tijd niet goed lukken en klonk er ook kritiek op de gemeente. De coronacrisis gaf het laatste zetje. Ondernemers en gemeente gingen op zoek naar een onafhankelijk expert om hun situatie te verbeteren en de gelederen te sluiten. En zo kwamen ze bij ons terecht. Namens DNWS ging expert Farzad Ghaus (Stad&Co) aan de slag. In dit artikel geven Centrummanager Joost Botman, wethouders Erik Bekkering, Arend Jan van den Beld en adviseur Farzad Ghaus een inkijkje in de Schoorlse aanpak.

Het overdragen van de voorzittershamer Cees Berkhout (voormalig voorzitter van de stichting Duindorp Schoorl), Erik Bekkering (Wethouder), Pelle Nijdam (Nieuwe voorzitter van de stichting Duindorp Schoorl). 

Nieuw enthousiasme 

Farzad Ghaus: ‘Bij aanvang van het traject lag de focus sterk op allerlei zaken die niet goed gingen. Terwijl ik wel enthousiasme proefde om de bladzij om te slaan en een nieuw hoofdstuk te beginnen als ik individuele ondernemers sprak.’ De gesprekken verwerkte hij in een aanvalsplan vol concrete en praktische oplossingen om de samenwerking te versterken. Begin maart werd het tijdens een inspirerende samenkomst gepresenteerd. De opkomst was hoog. Het actieplan ‘Samen klimmen naar een toekomstbestendig Duindorp Schoorl’ is gezond uitdagend en kan bogen op veel ondernemers die zich willen inzetten. Ook is het gelukt om een nieuw bestuur te formeren voor de Stichting Duindorp Schoorl en een centrummanager in te huren. 

“De verantwoordelijke wethouders Erik Bekkering en Arend Jan van den Beld namen het traject echt serieus en waren erg betrokken. Zij hebben hun medewerking verleend, een belangrijke voorwaarde voor succes”

Farzad Ghaus, directeur Stad & Co

Voorwaarde voor succes

Een vereiste voor de uitvoering van het actieplan is een stevige samenwerking tussen het bestuur van de nieuwe Stichting Duindorp Schoorl 2.0 en de gemeente Bergen. Om die succesvol op gang te brengen, is een aanjager nodig. Iemand die ‘draagvlak heeft onder de ondernemers, over een sterk lokaal netwerk beschikt en professioneel bruggen kan bouwen’, luidt het profiel. Ondernemer Joost Botman paste de handschoen en pakte hem op. Hij is onlangs gestart als aanjager en vervult voor een jaar de rol van centrummanager. 

“Juist de inzet van een centrummanager als verbinder tussen ondernemers, de gemeente en de bewoners draagt bij aan onderlinge samenwerking en onderling begrip.”

Arend Jan van den Beld, dorpswethouder

Werk in uitvoering 

Begin dit jaar hebben de samenwerkende partijen een nieuwe ambitie geformuleerd. Het belangrijkste doel is het winnen van het vertrouwen van de ondernemers met concrete en zichtbare acties. Als eerste stap wordt een magazine op basis van ideeën en input van ondernemers gemaakt. Volgens Botman kan het tijdschrift op een voor iedereen inspirerende manier laten zien wat Duindorp Schoorl wil en waar het voor staat. De gemeente stimuleert de actie en betaalt een groot deel van de kosten.

Focus op lokaal bezoek

Marketing is ook een belangrijk speerpunt. De gezamenlijke ambitie is om Duindorp Schoorl het hele jaar door een aantrekkelijke en bruisende plek te laten zijn voor inwoners en bezoekers. Dat betekent: uitdragen waar de kernen voor staan en de juiste bezoekers trekken door de juiste doelgroep aan te spreken. Het nieuwe magazine moet leiden tot een koop-lokaal beweging onder bewoners in Schoorl en Groet en hen verleiden tot horecabezoek zodra het weer mag.

“We willen het ‘merk’ Duindorp Schoorl meer laden. In Schoorl is het niet nodig om nóg meer bezoekers in het hoogseizoen aan te trekken. Dat is een luxe! Een divers en aantrekkelijk aanbod, ook in het laagseizoen, moet ervoor zorgen dat zowel bewoners als bezoekers vaker shoppen en uit eten kunnen in het centrum.”

Joost Botman, centrummanager

Samen sterker 

Wethouder Erik Bekkering en dorpswethouder Arend Jan van den Beld zijn enthousiast over de positieve energie, het enthousiasme en de creativiteit die is losgemaakt. Er zijn zeker nog stappen te zetten, maar er is in korte tijd veel veranderd én een hoop werk in uitvoering. 

“Tijdens een geweldige bijeenkomst met veel ondernemers is het actieplan besproken. Er is een grote behoefte om samen op te trekken en straks sterker uit de crisis te komen. Als gemeente faciliteren we dat graag.”

Erik Bekkering, wethouder economie

Meer weten?

Benieuwd wat DNWS voor jouw gebied kan betekenen? Neem dan contact met ons op via info@dnws.nl.

Delen:

Bekijk ook

Culemborgse succesformule: vrijwilligers als hart en ziel van de binnenstad

Culemborg is een kleine stad met 30.000 inwoners, maar groots in ideeën en ambities. Wij spraken met Manoli Martín-Camuñas Romero (regisseur binnenstad Culemborg) over hoe de vrijwilligers zo'n succes maken van de binnenstad.

Thema ‘Talent & Impact’ centraal tijdens Nationaal Congres Citymarketing 2024

Op donderdag 6 juni vond in Tilburg het Nationaal Congres Citymarketing plaats. Het thema: uitdagingen omtrent Talent & Impact. Het vinden en binden van talent is een cruciale zaak voor elke stad en regio. Hoe binden steden talent? Accountmanager Marleen Strien deelt haar inzichten van deze dag.

Dit was het congres ‘Groningen: stad in beweging’

Op 30 en 31 mei vond ons tweedaags congres 'Groningen: stad in beweging' plaats. We kijken met trots terug op een geslaagd congres, waarbij binnensteden uit heel Nederland aanwezig waren. Hier lees je alles nog eens rustig na of bleef je het congres opnieuw met het fotoverslag.