WhatsApp groep Delft is bron van ideeën

Hoe zorg je in tijden van crisis dat de gouden driehoek op één lijn zit? En hoe zorg je dat alle ondernemers in een winkelgebied over dezelfde informatie beschikken? Sandra Kooiman, van Stichting Centrummanagement Delft, kwam toen het coronavirus ook winkelgebieden begon te raken meteen in actie. Ze startte een simpele whatsappgroep die de voedingsbodem bleek voor tal van creatieve oplossingen.

Op één lijn

Toen Brabant op slot ging en duidelijk werd dat het coronavirus landelijke impact op binnensteden zou hebben, zag Sandra Kooiman van Stichting Centrummanagement Delft meteen in, dat dit ook voor de Delftse binnenstad veel communicatie en beslissingen met zich mee zou brengen. Hoe zorg je in tijden van crisis dat de gouden driehoek op één lijn zit. Hoe informeer je bezoekers over wat de gevolgen zijn voor hun bezoek aan bijvoorbeeld winkels en horeca? En hebben we zelf wel een goed beeld van wie nog open is of niet. Ze bedacht dat het voor een eenduidige en snelle communicatie handig zou zijn om een whatsappgroep te starten met ondernemers uit de horeca, detailhandel, bestuurders van de ondernemersvereniging en andere partijen, zoals Delft Marketing. 

Vliegwieleffect

Ondernemer Melanie Haaksma (Instore Concepstore) werd gevraagd om beheerder te worden om voor de nodige actie te zorgen. Al snel ontstond er een vliegwieleffect, want ondernemers bleken creatief, aanpakkers én doorpakkers. Zo besloot Yvo Sonneveld (No13.) het Ondernemersfonds Delft aan te jagen om op het communicatieplatform Chainels een coronakanaal in te richten. Hier wordt niet alleen het laatste nieuws rondom het coronavirus gedeeld, maar kunnen ondernemers ook ervaringen uitwisselen en elkaar te hulp schieten. De wethouder werd gevraagd om een statement te geven. Die staat niet alleen op Chainels, maar gaat ook ‘viraal’ op social media.  Binnenstad Delft heeft vanaf nu een retailteam dat Delftse ondernemers als sparringpartner kunnen raadplegen en waar ze ontwikkelingen mee kunnen delen.

Wat kun jij doen? 

Ondernemers uit de horeca, detailhandel en andere bloedgroepen hebben sterke behoefte om onderling ideeën uit te wisselen. Is er nog geen ‘retailteam’ of speciale werkgroep om gezamenlijk op te trekken? Hier enkele tips: 

  • Richt -zoals Sandra- iets kleins op, zoals een whatsappgroep, dit kan al een voedingsbodem zijn voor creativiteit;
  • Als je dit hebt gedaan en je opzet is geslaagd, wijs dan iemand áán die ‘de beheerder’ is (zoals Melanie);
  • Vertrouw erop dat dit de centrale plek is voor jullie relevante onderwerpen. Stem openingstijden af, het wel of niet door laten gaan van de warenmarkt of het intensiveren van de communicatie via Chainels (zoals Yvo bedacht);
  • Zorg dat je per onderwerp steeds op samen één lijn zit en communiceer dan naar buiten.

Wat kun je nog meer doen?

Ga versneld gezamenlijk online zodat je tijdens gesloten momenten kunt blijven leveren. Breng de winkelstraat/het centrum naar de bezoekers en geef ondernemers een gezicht. Bekijk hoe Delft dit doet in deze video op Instagram.

Delen:

Bekijk ook

Hoe aantrekkelijk zijn de pleinen in jouw centrumgebied?

Pleinen functioneren in veel gevallen als de ‘kloppende harten’ van onze samenleving. Maar hoe zorg je ervoor dat pleinen voldoende aantrekkelijk zijn? Daar is onderzoek naar gedaan!

Bewonersinitiatieven essentieel voor toekomstige winkelgebieden

Het traditionele winkelcentrum maakt plaats voor een meer dynamische plek, waar zich steeds vaker bewonersinitiatieven vestigen die toegevoegde waarde bieden. Wij spraken met Frodi Fransman (Landelijk Samenwerkingsverband Actieve bewoners) over de toenemende behoefte aan gemeenschap en voorbeelden in winkelgebieden.

Sla je slag met het Koopstromenonderzoek

Eind februari kwam het Koopstromenonderzoek Oost Nederland uit. Wij merken dat niet iedereen het Koopstromenonderzoek kent en er gebruik van maakt. Wat is het? En hoe kan je je slag hiermee slaan?