Wrap-up kennissessie: Wat kan je wél als winkelgebied?

Door de sluiting van de niet-essentiële winkels moeten winkelgebieden en ondernemers op zoek naar alternatieven. Vrijdagochtend organiseerden we in samenwerking met partners een extra kennissessie over wat je als winkelgebied in deze tijd wél kan doen.  

winkel-pui

De volgende vragen stonden centraal: Wat kun je als centrummanager nu voor je ondernemers betekenen? Wat doen andere winkelgebieden? Hoe kun je versnelt als ondernemer of collectief online? Aan de hand van de sessie hebben we een wrap-up opgesteld. Zo kan je alles nog een keer rustig doornemen. Kunnen we je nog ergens bij helpen? Neem dan contact op via info@dnws.nl

Bij de sessie waren 30 winkelgebieden aanwezig vanuit het hele land en van groot tot klein. Online experts van Zupr, Local Heroes, Shopforce en marketingbureau FanWork deelden hun kennis en tips over kansen voor ondernemers en winkelgebieden tijdens de lockdown én daarna. 

Belangrijkste tips tijdens de lockdown: 

  • Beverwijk vertelt dat het bedanken van klanten heeft gezorgd voor veel waardering. In Beverwijk is er veel overleg tussen de gemeente, ondernemers en andere stakeholders waardoor ze snel kunnen schakelen om ludieke acties uit te rollen om hun klanten te binden.  
  • Vertel het verhaal van de ondernemer. Dit komt in meerdere voorbeelden terug. Het winkelgebied In de Boogaard heeft een winactie opgezet met cadeaubonnen van ondernemers. Uniek is dat de verhalen van ondernemers worden verteld, zo win je als klant niet alleen een cadeaubon maar komen ondernemers ook met hun verhaal in beeld. Fanwork vertelt dat zij regelmatig een videoploeg op pad sturen met een ondernemer. Zij filmen bijvoorbeeld een visboer die in alle vroegte de vis inkoopt of kijken mee hoe de dames van de parfumerie hun inkopen doen. Woerden lanceerde bij de eerste lockdown de campagne hartveroverend verhaal. 
  • FanWork heeft een corona routekaart voor een marketingstrategie ontwikkeld waarmee winkelgebieden heel praktisch aan de slag kunnen. Download de marketingkalender hieronder. 
  • Het Haags Retailpunt geeft aan dat ook de fysieke aantrekkelijkheid van winkelgebieden nu juist een kans is. In plaats van tijd en geld in evenementen te stoppen nu juist daarin te investeren. 
  • De food winkels staan voor de uitdaging de bestellingen en aankopen in de winkel komende week goed te coördineren. Dit kan o.a. door het werken met een tijdslot en bestellijsten. Ook wordt veel gebruik gemaakt van leegstaande panden om bestellingen op te halen.  
  • Shopforce (Digitale dorpspleinen) bouwt al sinds 2010 aan een efficiënt onlinesysteem waarin het ontzorgen van de ondernemer centraal staat. Foodondernemers kunnen snel met hun producten online via Shopforce. Dorpsplein Zwartsluis 
  • Zupr geeft aan dat gemeenten naast investeringen in de fysieke infrastructuur ook moeten investeren in de digitale infrastructuur. Dit biedt een basis voor ondernemers en winkelgebieden om ook online te kunnen ondernemen. 
  • 4 tips van CMA (Centrum Management Academy): 
    • Blijf communiceren met alle stakeholders.
    • Los van corona: hoe ziet je centrum er uit in december 2021?! 
    • Haal experts erbij (webinar voor ondernemers) op gebied van alle regelingen (NOW, TOZO, etc)  
    • Vergeet vastgoed niet, huren zijn zo laag dat er ook daar een groot (toekomstig) probleem kan ontstaan. 

Bereid je voor op de toekomst (na Corona): 

  • Groningen is een aantal jaar geleden begonnen met een online warenhuis, daar profiteren zij nu van. Lokale ondernemers krijgen veel bestellingen en hebben hun webshop en bezorging op orde. Voor de bezorging wordt gewerkt met fietskoeriers. Daarnaast kijkt Groningen strategisch vooruit. Door nu te anticiperen op na 19 januari en na corona. Door evenementen voor te bereiden als de wereld weer ‘open’ gaat. Maar ook met professionele bureaus een aanpak te ontwikkelen voor de leegstand die zal toenemen. 
  • Local Heroes is een online lokaal platform in Amsterdam. Hun visie is dat alle kleintjes samen sterker zijn dan de grote bij elkaar. Local Heroes ziet veel positieve ontwikkelingen in lokale online platformen de afgelopen jaren. Zij hebben zelf private investeerders en zien dit als een goed signaal dat bedrijven kansen zien en willen investeren.  
  • Zupr vertelt meer over de kansen die zij zien om lokale ondernemers en merken te verbinden online. Door merken een rol te geven in een lokaal online platform ontstaat er een win-win situatie. Lokale vraag koppelen aan lokaal aanbod. 
  • Er werd ook aangegeven dat men ook breder moet kijken dan alleen retail. In Den Bosch hebben ze afgelopen zomer culturele evenementen georganiseerd, waar uiteindelijk horeca en retail behoorlijk van hebben geprofiteerd, m.a.w. versterk de totale zuigkracht van een gebied! 
  • Ixin voegt toe dat de mooie voorbeelden uit de winkelgebieden komen die goed georganiseerd zijn. Daarnaast ook veel winkelgebieden die dit nog niet zijn. Belangrijke opgave om ook hieraan te werken. En laat het ook een oproep zijn aan het Rijk om te investeren in het collectief en de winkelgebieden. DNWS geeft aan dat er meerdere initiatieven lopen vanuit de Retail Agenda, INretail en Ministerie van EZK om hier werk van te maken. Zodat er middelen beschikbaar komen voor winkelgebieden en binnensteden. 
  • Oldenzaal geeft aan het ook belangrijk is de komende weken streng te zijn met elkaar en zo min mogelijk traffic te genereren zodat we daarna hopelijk weer meer vrijheid hebben i.p.v. een verlenging van de Lock down. Oldenzaal werkt met cadeaubonnen, ‘Loyaal aan Oldenzaal’ en anticipeert voornamelijk op na 19 januari. Ze hebben een ‘opbouwteam’ samengesteld met alle belanghebbenden in de stad. Daarnaast bieden ze samen met de provincie Overijssel trainingen aan voor Eerste Hulp Online voor collectief platformen van Ik-Onderneem.  

Delen:

Bekijk ook

Sla je slag met het Koopstromenonderzoek

Eind februari kwam het Koopstromenonderzoek Oost Nederland uit. Wij merken dat niet iedereen het Koopstromenonderzoek kent en er gebruik van maakt. Wat is het? En hoe kan je je slag hiermee slaan?

Meer waarde aan ruimte

De Roelofs Groep is sinds kort kennispartner van DNWS. Onze expertise ligt onder andere op het terrein van gebiedsontwikkeling, mobiliteit, water, energie en grondstoffen. Roelofs beheert het totale traject van een project en heeft meerdere succesvolle centrumprojecten uitgevoerd: van gebiedsontwikkeling, advies en ontwerp, tot realisatie, beheer en onderhoud.

Terugblik Week van het Centrumgebied

De Week van het Centrumgebied was een succes! Van 5 t/m 8 februari kregen deelnemers en kennispartners tijdens 11 online sessies volop inspiratie en praktische tips over thema’s die spelen in centrumgebieden. Deelnemers en kennispartners kunnen de presentaties terugzien op Chainels.