Kennis & inspiratie

In de kennisbank staan publicaties, onderzoeken, blogs en artikelen met antwoorden op vragen die spelen in centrumgebieden. Filter op type, een pijler, jaartal of gebruik de zoekbalk om het onderwerp waar je naar zoekt te vinden.

Filters:

KSO2021: een schat aan sturingsinformatie voor winkelgebiedsprofessionals

Voor de juiste selectie en toepassing van deze enorme hoeveelheid data en indicatoren geeft Anouk Smeltink-Mensen in deze blog een aantal tips mee.
Blog Onderzoek

Waardevolle online inzichten voor retailers

De publicatie ‘Online verkoopstrategieën voor retailers’ biedt voor het eerst een uitgebreid overzicht op basis van inzichten over welke keuzes je hebt als retailer met een fysieke winkel.
Onderzoek

Hoe kunnen winkelgebieden klantdata effectief inzetten?

De inzichten uit dit onderzoek moeten vertegenwoordigers van collectieven inspireren om (meer) gebruik te maken van klantdata. Het onderzoek biedt concrete handvatten over hoe klantdata te verzamelen en in te zetten om de effectiviteit van marketingacties van het winkelgebied te verbeteren.
Onderzoek

Stappenplan voor winkelgebieden: sociale meerwaarde als basis voor je merkstrategie

DNWS en De Retailagenda presenteren de publicatie ‘Van groeten en ontmoeten naar verleiden en verblijden’. Hierin staat stap voor stap beschreven hoe je een merkstrategie ontwikkelt op basis van sociale meerwaarde.
Onderzoek

Stappenplan loyaliteitsprogramma voor winkelgebieden

In de publicatie Stappenplan loyaliteitsprogramma voor winkelgebieden – opgesteld door DNWS en de Retailagenda – worden de belangrijkste fases, acties en aandachtspunten beschreven om van het loyaliteitsprogramma een gezamenlijk succes te maken.
Onderzoek

Publicatie Smart Distributie & Buy Local

Gezamenlijke online platforms winnen zeker sinds de coronacrisis snel aan populariteit. Dat brengt meteen een aantal vragen met zich mee. Want hoe start je als winkelgebied of centrum een eigen platform? En hoe zorg je ervoor dat het een succes wordt? In de publicatie ‘Smart Distributie & Buy Local – leren van living labs’ worden negen succesfactoren beschreven en is een praktisch stappenplan opgesteld om zelf aan de slag te gaan.
Onderzoek

Leren van lokale transformatie

Transformatie centra- en winkelgebieden is actueler dan ooit. De Retailagenda heeft in 2019 onderzocht waar gemeenten met hun transformatie-opgave staan en waar ze daarbij tegenaan lopen.
Onderzoek

Effect van gezamenlijke openingstijden

Tegenwoordig is er door de overheid vastgesteld dat winkeliers zich niet meer aan de openingstijden hoeven te houden die winkeliersverenigingen hebben opgezet. DNWS heeft onderzoek laten doen naar gezamenlijke openingstijden.
Onderzoek

Onderzoek: driekwart (winkelcentra)moet nog compacter

Het is duidelijk dat de coronacrisis ingrijpende gevolgen zal hebben op steden en dorpen. Hoe kijken gemeenten tegen de toekomst van hun centrum aan? En welke acties zijn straks nodig voor toekomstbestendig te blijven?
Onderzoek

Handreiking voor veilige winkelgebieden

Steeds meer winkels openen hun deuren en winkelstraten worden weer drukker. Om de bezoekersstromen in veilige banen te leiden heeft DNWS in samenwerking met de Retailagenda en NRW richtlijnen opgesteld om verantwoord bezoek aan winkelgebieden te bevorderen. In deze richtlijnen vind je een stappenplan met daarin hoe jullie als winkelgebied gezamenlijk kunnen zorgen voor een veilig centrum.
Onderzoek